donderdag 8 september 2011

Het belang van een goede organisatie en juiste logistieke keuzes (John Jonkers, Productieleider)


Het is een open deur dat een strakke organisatie de basis is voor een sterke productie.
Een goed functionerend productieteam waar een heldere verdeling van taken is en waar open wordt gecommuniceerd. Een productieleider die stuurt en controleert. Alles wat wordt besproken op papier gezet, na ieder overleg een lijst met wie wat doet en voor wanneer, en die lijst op de volgende bijeenkomst nalopen.
Dit is een deel van de productie waarbij het beschikbare budget niet leidend is.

Bij Heraut moesten er logistieke keuzes gemaakt worden op basis van de begroting. Eén van die keuzes betrof het aantal en type voertuigen dat meeging naar Schotland. Omdat er gebruik werd gemaakt van de bootverbinding IJmuiden-Newcastle, moest er voor iedere auto een flink bedrag betaald worden voor de overtocht.
Overigens bestaan er kortere bootverbindingen die je in Zuid-Oost Engeland brengen. Met de huidige benzineprijs bleek het aantal extra te rijden kilometers duurder te zijn dan de overtocht naar Newcastle. (Nog afgezien van de extra reisdagen plus dito overnachtingen.)
Ter plaatse huren is een dure optie. Zoveel mogelijk eigen auto’s (alleen vergoeding benzine) is het meest aantrekkelijk.

Gezien de grote hoeveelheid spullen die mee moest, ontkwamen we niet aan het huren van een vrachtbus. In die vrachtbus ging het materiaal van Grip, Licht, Art, Catering en bagage van crew en cast. Voor de catering 16 dagen voedsel, kookspullen, pop-up-tenten, lange tafels en banken.
En hier ontstond dus tijdens de draaiperiode een kleine logistieke nachtmerrie.
Veel te vaak moesten er zaken uit de bus worden gehaald om bij andere spullen te kunnen komen. Art-materialen laten zich  niet altijd goed in handzame kratten verpakken, lampen en statieven zijn slecht stapelbaar, want kwetsbaar.
Er ging veel kostbare tijd verloren aan het verantwoord stapelen cq laden van de bus.

Nu hadden we niet echt een keuze door de hoogte van het budget, maar het zou de productie ten goede zijn gekomen als we in plaats van één grote vrachtbus, drie kleine bussen hadden kunnen meenemen. Eén exemplaar voor de cateraars, eentje voor art en een bus voor licht en grip.

Nog een paar tips:
- Laat ieder departement zijn/haar materialen zoveel mogelijk in goed stapelbare plastic kratten stoppen.
- Kartonnen dozen zijn binnen de korst mogelijke tijd stuk of doorweekt omdat een laadvloer regelmatig nat wordt als je draait bij regenachtig weer.- Zorg voor heel veel spanbanden om de lading goed te kunnen zekeren.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten