donderdag 8 september 2011

Keuzes naar aanleiding van de productiereis naar de locaties in Schotland (Ivo van Aart, Producer/ Regie-Assistent)


Met een lijst van locaties van regisseur Rosanne Pel en DOP Karlijn Milder zijn  productieleider John Jonkers en ik op pad gegaan naar Schotland om deze locaties vast te leggen. Belangrijk om te weten als je een film produceert in het buitenland is,  dat je aannames over een land, zelfs een bekend westers land als Schotland, altijd afwijken van de werkelijkheid. Hieronder twee voorbeelden van productionele beslissingen,  aan de hand van deze productiereis, die uiteindelijk invloed hebben gehad op de film.

Eén van de eerste dingen die we tegenkwamen tijdens onze productiereis was dat veel stukken grond, met de daarbij horende gebouwen, in het bezit zijn van grootgrondbezitters. Daarnaast gingen we, wegens de lange afstanden en geïsoleerde dorpjes, er vanuit dat de mensen vrij eenzaam en afgezonderd leefden. We veronderstelden dat we best over een hekje konden springen om een stuk land te verkennen zonder dat we opgemerkt zouden worden. Helaas was het tegendeel waar. Tijdens onze productiereis wilden we een locatie regelen die in het beheer was van een grootgrondbezitter. Deze wilde ons geen toestemming geven om daar te filmen omdat ze erg gehecht was aan haar privacy. Dat zorgde ervoor dat we in dat gebied een nieuwe locatie moesten vinden, maar deze keer in het beheer van iemand die ons wel toestemming gaf. Dat is uiteindelijk gelukt en deze nieuwe locatie zit ook in de uiteindelijke film.

Een belangrijke reden om in Schotland te filmen was de mogelijkheid om spullen mee te nemen uit Nederland. Een groot probleem wat daarbij echter ontstond was de beperkte laadruimte in de auto’s en bussen. Daarom zouden we voor sommige hoge shots een steiger regelen in de enige ‘grote stad’ in de buurt: Fort William. In Fort William bleek echter geen enkel  bedrijf te zijn waar we zouden kunnen afdingen op de prijs. Hierdoor werden we gedwongen om nog een keer goed na te denken hoe we de camera hoog in de lucht zouden krijgen. Uit een eerder project wist ik dat een bepaalde jib met verlenging heel compact in te pakken zou zijn. Uiteindelijk hebben we besloten om in Nederland deze jib te huren. Hierdoor zijn de rijshots in de film van een hoger perspectief gedraaid dan in eerste instantie gepland, omdat we in staat waren de jib op een auto te monteren.

In een locatiescout of productiereis heb je vaak vanaf het begin een idee hoe je iets zou willen, maar het is goed om tijdens zo’n reis open te staan voor nieuwe mogelijkheden en alternatieven waar je nog niet aan had gedacht. Dit heeft ons heel erg geholpen tijdens de productie van Heraut.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten