donderdag 8 september 2011

Regie keuzes (Rosanne Pel, Regisseur/ Scenarist)


Tijdens de draaiperiode in Schotland zijn er veel aspecten in het verhaal veranderd door omstandigheden. Er waren veel gebeurtenissen waardoor ik gedwongen was om veranderingen en aanpassingen te maken.  Dat was niet eenvoudig, maar wel voorzien. Voordat we zijn vertrokken heb ik scène’s omcirkeld die eventueel zouden kunnen sneuvelen zonder dat de visie en dus de film op een los voetstuk kwam te staan.
  

Ik ben iemand die alles van te voren uitdenkt en tekent. Vaak lukt het om het ook zo uit te voeren, maar in Schotland hadden we met lastige omstandigheden te maken: harde wind, regen, hagel, onweer.  Met afstanden tussen locaties die groot waren, niet eens in kilometers, maar vooral in kwaliteit van de wegen en weggetjes. Er gebeurde van alles wat in Nederland makkelijker te overzien zou zijn geweest.

Er was vaak tijdsnood waardoor ik uiteindelijk  heb gezocht naar de essentie van wat ik wilde vertellen. Wat was echt nodig? Welke scènes waren noodzakelijk? Welke shots essentieel? Op deze manier moest ik gedurende de draaiperiode naar elke scène kijken die we  wilde opnemen. Samen met Karlijn Milder draaide we de shots die we moesten hebben voor de scène’s. Daarnaast voegden we camerabewegingen toe, om andere shots mee te pakken in dezelfde beweging.

Naast dat er hier en daar shots vervielen moesten er scènes worden geschrapt. In de film zaten scènes met een paard en een geit. Tussen de personages en de dieren was een aantal contactmomenten. Meerdere dagen stonden er opnames met paard en geit gepland. Het bleek echter dat deze beesten zich slecht of niet lieten meenemen, laat staan dat ze op de juiste plek bleven. Deze scènes heb ik laten vallen. Het schema liet het niet toe zoveel tijd te steken in twee kleine scènes, die niet een hele grote meerwaarde voor de film zijn.

Daarnaast heb ik er voor gekozen het eind van de film eerder te laten plaatsvinden door resolutie in te korten. Het verhaal is dan namelijk al verteld, het maakt de afronding van de film ruwer, maar de inhoud en versie blijft hetzelfde.


Hierdoor is uiteindelijk naar mijn idee het verhaal overeind gebleven, al was dit niet altijd even makkelijk. Het dwong me om te kijken naar mijn eigen ideeën en na te denken over de functie er van. Hierdoor is er denk ik  juist een film ontstaan die het doet met weinig opsmuk. Het laat zien wat nodig is, houdt achter wat mensen zelf kunnen invullen. Er kan worden gezegd dat het beter was geweest om alles gedraaid te hebben. Naar mijn idee was het vooral makkelijker geweest voor de montage. Maar juist door zo kritisch te zijn, ben ik tot de kern van mijn eigen verhaal gekomen.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten